20 purjehdusvinkkejä. Osa 1

Kun tarkastellaan, miten liikkua purjehdus suorituskykyä seuraavalle tasolle on aivan liian helppo ajatella ensin rahaa – ostaa uusia purjeita, pyydyksiä tai jopa uusi vene. Kuitenkin muutamia pieniä ja helppoja tekniikan parannuksia voi tuottaa hyviä tuloksia. Tässä on 10 kärkeä, jotka parantavat suorituskykyäsi – tulet takaisin ensi viikolla osalle kaksi.

1 Harjoittele veneiden käsittelyä

Harjoittele veneiden käsittelyä

Tämän ei tarvitse olla hankalaa, joten ei ole mitään tekosyytä laukaista – 15 minuutin kuluttua harjoittele heikointa liikkumistasi ennen jokaisen päivän kilpailua alkaa nopeasti maksaa osinkoja. Kun tämä ensimmäinen liikkumavara on paljon parantunut, sinulla on ”uusi” heikoin työ. GoPro-videokamera vedenpitävässä kotelossa on ihanteellinen itsevalmennustyökalu – ne painavat vain muutaman gramman, helposti kiinnittyvät veneen takaosaan ja paljastavat sekä vahvuudet että heikkoudet.

2 Merkitse kaikki asetukset

Nopeiden asetusten tunteminen monille erilaisille olosuhteille on tärkeä edellytys hyvälle veneen nopeudelle, mutta aivan liian monet veneet – olivatko veneet vai offshore-kilpailija – eivät merkitse ohjaustaan. Kaikki olisi merkitty – haltiot, arkkeja, vangia, ylhäältä ja niin edelleen. Kun aloitat, se on käynnissä olevan prosessin alku, joka näkee sekä purjeiden leikkauksen että veneen käsittelyn parantavan, kun vähitellen tarkennat merkintöjä.

 

3 Nostimet, tippaa ja nokka

Nostimet, tippaa ja nokka

Spinnaattorin työn tekeminen on tärkeää hyvän suorituskyvyn kannalta, ja harjoittelu harjoittelun ulkopuolella on aina erinomainen tuotto, etenkin kauden alussa. Aluksilla työskentelevät veneet hyötyvät aina kilpailijoistaan, säästä riippumatta. Kokeile ja harjoittele käytäntöjä todellisen merkin tai merkkipisteen ympäri, jotta jäljität kilpailupaineita.

 

4 Merkitse pyöristykset

On hämmästyttävää, kuinka monta edes melko hyvää merimiestä antaa arvokasta aikaa poissa merkkien pyöristyksistä. Suurimmat virheet eivät noudata perusperiaatetta ”leveä, kapea” ja siten mahdollistavat muiden veneiden sisälle ja koordinoimattoman purjeen käsittelyn. Suunnittelu etumatkaa varten pyöristämisestä voi maksaa myös osinkoja, missä olet suhteessa ympärillä oleviin veneisiin seuraavassa merkissä on otettava huomioon ainakin puolivälissä jalkaosassa.

 

5 Aloita töitä

Aloita töitä

Harva meistä voi väittää voivansa kyntää alusta joka kerta, olosuhteista huolimatta, mutta päästäkseen puhtaaseen ilmaan ensimmäisellä lyönnillä antaa arvokasta aikaista etua. Jos et tee niin jo, yritä miettiä rivin pituutta sen mukaan, kuinka kauan se kulkee pitkin sitä – tämä voi olla suuri apu parantamaan aikaa ja etäisyyttä. Jos aloitat keskiluokan, saat luotettavan läpikulun ja älä pelkää, että olisit puoli tuntia ennen sinua ympärillä olevia veneitä – useimmat ryntäävät liian pitkälle, jopa huipputasolla. On sanomattakin selvää, että tarvitaan huippuluokan ajastin, ja suurilla veneillä on oleellista, että niillä on välineitä tai ohjelmistoja, joiden avulla voit pingata kunkin rivin loppupisteen tarkka sijainti.

 

6 Älä osu oikealle viivakoodiin liian aikaisin

Tämä on erityisen tärkeää toisella ja myöhemmällä lyönnillä, jolloin lyömällä laylinea varhaisessa vaiheessa pääset ymmärrykseen, etenkin suurissa laivastoissa. Useissa laivastoissa on mahdollista tehdä merkki, jos kiinnität satamaan vain veneiden alla, jotka ovat ymmärrettäviä – mutta muista tehdä niin vain kolmen pituusvyöhykkeen ulkopuolella ja että jos sinun täytyy luffata ampua ylös poijuun, sinun täytyy älä mene yli tuulen suuntaan. Suurella laivastolla on mahdollista nostaa kymmeniä paikkoja näin. Huomata, että se voi olla liian täynnä tätä taktiikkaa, jotta se voisi työskennellä suuren laivaston ensimmäisen vauhdin kohdalla – mutta varokaa, että kaikki satamat puristavat portin merkkiä ja valmistautuvat purjehtivat tuloksena olevan verilöylyn ympärillä. Kuitenkin myöhemmissä lyönneissä laivasto levitetään entistä enemmän, mikä tarkoittaa, että eri taktiikkaa voidaan soveltaa.

 

7 Ota oikea portti

Ota oikea portti

Tuulenpäiden kouruissa, joissa on portti alhaalta, sinun on tiedettävä – tai ainakin hyvä arvaus – portin sivu, jota suositaan ennen kuin kallistat yläosassa. Mitä suurempi laivasto on, sitä tärkeämpää on, että saat tämän oikein – menemällä väärällä tavalla voi olla kallista, mutta toiset veneet on helppo kiinnittää toiselle puolelle, jos sinulla ei ole suunnitelmaa yläosassa.

 

8 Painon jakautuminen

Tämä on luonnollisesti muutamia onnekkaita ihmisiä, mutta muut miehistöt kamppailevat, eikä ole epätavallista nähdä aluksia, joilla on heikko etu- ja takavalo, varsinkin valo-olosuhteissa. Älä koskaan anna sinun joutua ajattelemaan, että veneesi on riittävän raskas, ettei tämä ole etusijalla – jopa 50 metrin tasolla parhaat miehistöt rullattavat kevyesti ilmassa.

 

9 Vaihda vaihteisto nopeutumaan

Vaihda vaihteisto nopeutumaan

Tämä on aivan yhtä tärkeää niille säiliöaluksille, jotka yrittävät saavuttaa merkin tuulen varjossa, koska se on keelboaturi-merimiehille, jotka joutuvat haudattuun ilmaan hauduttuaan pettymyksen alkaessa. Päällystäminen ja pyrkimys pistää korkealle on aina haitallista, vaikka kevyessä veneessä. Sinun on helpotettava arkkeja ja kestettävä, kunnes olet saanut veneen nopeuden tai löytänyt puhtaan ilman.

 

10 Kehitä korkeita ja matalia tuulisuojamalleja

Kyky ylläpitää VMG: ää pitempään kuin normaalisti – tai tavanomaista alhaisempi – antaa taktisen kontrollin muiden ympärillä olevien veneiden päälle ja auttaa pitämään puhtaan ilman. Se on yksi menestyneimmistä merimiesten parhaiten säilyneistä salaisuuksista ja kannattaa harjoitella. Esimerkiksi se voi antaa sinulle tarpeeksi tilaa tarttua tai purista ylös ohittamatonta venettä. Mutta älä yritä liioitella sitä – kaikki yli 3-5 astetta kumpaankin suuntaan vie sinut kuljetushihnalle laivaston taakse.

Viritä ensi viikolla 20 purjehdusvihjeeseen osaa 2 (11-20).